czas trwania 45 min.
Lekcja jest kolejną w cyklu zajęć poświęconych wychowaniu komunikacyjnemu.
Temat zajęć: W drodze do szkoły.
Cel ogólny: Przygotowanie ucznia do samodzielnego, bezpiecznego poruszania się w drodze do szkoły i do domu.
Cele operacyjne: (uczeń)
-ustala znaczenie kolorów sygnalizacji świetlnej, -rozróżnia strony lewą i prawą, -czyta głośno krótki tekst, -podkreśla w tekście wyrazy niezrozumiałe, -odpowiada na proste pytania związane z tekstem, -szereguje i nazywa kolejne czynności wykonywane podczas bezpiecznego przejścia przez ulicę, -poprawnie uzupełnia tekst usuniętymi z niego wyrazami, -przepisuje tekst zastępując litery drukowane pisanymi,
Metody i formy pracy: -pogadanka wstępna, -dyskusja oparta na zdobytych wcześniej wiadomościach na temat bezpiecznego poruszania się na drodze, -czytanie tekstu ze zrozumieniem, uzupełnianie tekstu z lukami, -etykietowanie, -szeregowanie obrazków, -przepisywanie, -nauka śpiewania piosenki,
Pomoce dydaktyczne: -rozsypywanka obrazkowa, -tekst z lukami, -etykiety, -kaseta z nagraną piosenką, -karteczki z podpisami, -ilustracje przedstawiające różne sytuacje bezpiecznego poruszania się na drodze, -rysunek przedstawiający sygnalizację świetlną,
Przebieg lekcji:
1.Nauczyciel przypomina o zasadach bezpiecznego zachowania się na drodze w różnych sytuacjach-pokazuje ilustracje przedstawiające w/w sytuacje i angażuje ucznia do udziału w rozmowie na podstawie oglądanych obrazków. 2.Nauczyciel pokazuje sygnalizator świetlny-wspólnie z uczniem przypomina znaczenie kolorów. Podaje uczniowi etykiety z napisami: stój, czekaj, idź i prosi o głośne ich przeczytanie a następnie dopasowanie do odpowiednich kolorów sygnalizatora. 3.Ustalenie, po której stronie jezdni powinien poruszać się pieszy (utrwalenie stron lewa-prawa), na jakim świetle wolno przechodzić. 4. Odczytanie tekstu piosenki „Piosenka o ruchu drogowym” Na chodniku przystań bokiem, Raz, dwa, trzy. Popatrz w lewo bystrym wzrokiem, raz, dwa, trzy. Skieruj w prawo wzrok sokoli, Znów na lewo spójrz powoli, Jezdnia wolna, wiec swobodnie Mogą prze nią przejść przechodnie, Raz, dwa, raz, dwa, raz, dwa, raz. Uczeń głośno czyta wiersz, podkreśla wyrazy, których nie rozumie. Po ich wyjaśnieniu, czyta tekst jeszcze raz. 5. nauczyciel sprawdza, czy uczeń zrozumiał tekst zadając mu pytania: -jaki jest tytuł wiersza? -O czym mówi wiersz? Czy o tym jak bezpiecznie przejść przez ulicę, czy o niebezpiecznym zdarzeniu w drodze do szkoły? -Czy można przejść przez ulicę nie rozglądając się? -Czy prawdą jest, że aby przejść przez ulicę trzeba najpierw uważnie rozejrzeć się i sprawdzić, czy nic nie jedzie ani z prawej, ani z lewej strony? 6. Kolejnym ćwiczeniem będzie ułożenie pięciu obrazków z podpisami W poprawnej kolejności. SPÓJRZ NA LEWO! NIC NIE JEDZIE! RUSZAJ ŻWAWO! SPÓJRZ NA PRAWO! SPÓJRZ NA LEWO! ZATRZYMAJ SIĘ!
Uczeń czyta podpisy pod obrazkami, w razie trudności z poprawnym ułożeniem korzysta z tekstu. 7. Uczeń przepisuje do zeszytu kolejne podpisy pod obrazkami, zmieniając litery drukowane na pisane. 8. kolejne ćwiczenie polega na uzupełnieniu luk w tekście wyrazami z niego usuniętymi (lewo, lewo, prawo, wolna) „Piosenka o ruchu drogowym”
Na chodniku przystań bokiem, Raz, dwa, trzy. Popatrz w bystrym wzrokiem, raz, dwa, trzy. Skieruj w wzrok sokoli, Znów na spójrz powoli, Jezdnia , wiec swobodnie Mogą prze nią przejść przechodnie, Raz, dwa, raz, dwa, raz, dwa, raz. 9. Wysłuchanie nagrania piosenki. Nauka piosenki. Wystukiwanie rytmu przy słowach: raz, dwa, trzy, 10. Podsumowaniem lekcji będzie dopasowanie etykiet do ułożonych wcześniej obrazków ( z usuniętymi wcześniej podpisami)
opracowała
Genowefa Migoń
|